Coaching w edukacji cz. 6

Poczucie własnej wartości

Autorki artykułu: Lilianna Kupaj, Wiesława Krysa

Nathaniel Branden, psycholog wspomniany w poprzednim artykule z cyklu, powiedział: To czyny danej osoby decydują o jej poziomie poczucia własnej wartości. Wiąże się to z ideą życia aktywnego, które, w przeciwieństwie do pasywnego, daje nam ogromną przestrzeń do budowania poczucia własnej wartości. Ta koncepcja zakłada bowiem wykonywanie czynności, które budują w ludziach poczucie sprawstwa i przekonania, że każdy człowiek jest wartościowy i kompletny.

W poprzednim artykule rozpoczęliśmy omawianie sześciu filarów poczucia własnej wartości według Brandena. Poniżej prezentujemy kontynuację tego tematu:

  1. praktyka świadomego życia
  2. praktyka samoakceptacji
  3. praktyka odpowiedzialności za siebie
  4. praktyka asertywności
  5. praktyka życia celowego
  6. praktyka prawości.

ComponentDisplayClosedMarkerComponent

Trzeci filar, asertywność, oznacza postawę szacunku wobec własnych pragnień, potrzeb i wartości, a także poszukiwanie właściwych form wyrażania ich w życiu codziennym. Być asertywnym to mówić i działać zgodnie ze swoimi przekonaniami i uczuciami. Czasami przejawem asertywności bywa zaproponowanie swojego pomysłu, innym razem – wymowna cisza, którą sygnalizujemy brak zgody.

Żyć bez celu to zdawać się na łaskę przypadkowego zdarzenia, telefonu, spotkania. Tymczasem w filarze czwartym – życiu celowym – niezbędna jest proaktywność, czyli zamiana myśli w czyny. Żyć celowo oznacza wykorzystywać swoje zdolności do ustalania celów oraz osiągać je współmiernie do umiejętności, jakie się posiada.

Ostatni filar, prawość, dotyczy spójności ideałów, sądów i przekonań z naszym zachowaniem. O prawości mówimy wówczas, gdy praktyka idzie w parze z wiedzą o tym, co jest dobre, a co złe.

Kiedy nasze postępowanie pozostaje w konflikcie z przekonaniami, tracimy twarz przed sobą samym i mniej siebie szanujemy. Jeżeli taka postawa staje się nawykiem, cierpi na tym nasze poczucie własnej wartości.

 

Ćwiczenie: Dokończ poniższe zdania w sposób spontaniczny i bez głębszej analizy.

Jeśli dziś będę żyć bardziej świadomie, to…

Samoakceptacja oznacza dla mnie...

Jeżeli dzisiaj wezmę większą odpowiedzialność za swoje wybory i działania, to…

Gdybym był skłonny / była skłonna częściej wyrażać swoje myśli i opinie, to…

Jeżeli sprawię, że moje życie będzie o 5% bardziej celowe, to...

Prawość oznacza dla mnie...

 

Życzymy ci wzmocnienia poczucia własnej wartości, które zostanie solidnie ugruntowane czynami.

 

 

Bibliografia:

Branden N., 6 filarów poczucia wartości, Warszawa 2014.

Kupaj L., Krysa W., Kompetencje trenerskie w pracy nauczyciela, Wydawnictwo Szkoła Coachingu Lilianna Kupaj 2018.