W poprzednim artykule rozpoczęliśmy omawianie sześciu filarów poczucia własnej wartości według Brandena. Poniżej prezentujemy kontynuację tego tematu:
- praktyka świadomego życia
- praktyka samoakceptacji
- praktyka odpowiedzialności za siebie
- praktyka asertywności
- praktyka życia celowego
- praktyka prawości.
ComponentDisplayClosedMarkerComponent
Trzeci filar, asertywność, oznacza postawę szacunku wobec własnych pragnień, potrzeb i wartości, a także poszukiwanie właściwych form wyrażania ich w życiu codziennym. Być asertywnym to mówić i działać zgodnie ze swoimi przekonaniami i uczuciami. Czasami przejawem asertywności bywa zaproponowanie swojego pomysłu, innym razem – wymowna cisza, którą sygnalizujemy brak zgody.
Żyć bez celu to zdawać się na łaskę przypadkowego zdarzenia, telefonu, spotkania. Tymczasem w filarze czwartym – życiu celowym – niezbędna jest proaktywność, czyli zamiana myśli w czyny. Żyć celowo oznacza wykorzystywać swoje zdolności do ustalania celów oraz osiągać je współmiernie do umiejętności, jakie się posiada.
Ostatni filar, prawość, dotyczy spójności ideałów, sądów i przekonań z naszym zachowaniem. O prawości mówimy wówczas, gdy praktyka idzie w parze z wiedzą o tym, co jest dobre, a co złe.
Kiedy nasze postępowanie pozostaje w konflikcie z przekonaniami, tracimy twarz przed sobą samym i mniej siebie szanujemy. Jeżeli taka postawa staje się nawykiem, cierpi na tym nasze poczucie własnej wartości.
Ćwiczenie: Dokończ poniższe zdania w sposób spontaniczny i bez głębszej analizy.
Jeśli dziś będę żyć bardziej świadomie, to…
Samoakceptacja oznacza dla mnie...
Jeżeli dzisiaj wezmę większą odpowiedzialność za swoje wybory i działania, to…
Gdybym był skłonny / była skłonna częściej wyrażać swoje myśli i opinie, to…
Jeżeli sprawię, że moje życie będzie o 5% bardziej celowe, to...
Prawość oznacza dla mnie...
Życzymy ci wzmocnienia poczucia własnej wartości, które zostanie solidnie ugruntowane czynami.
Bibliografia:
Branden N., 6 filarów poczucia wartości, Warszawa 2014.
Kupaj L., Krysa W., Kompetencje trenerskie w pracy nauczyciela, Wydawnictwo Szkoła Coachingu Lilianna Kupaj 2018.