Metoda asocjacyjna w pracy ze słownictwem na lekcjach języka rosyjskiego

dr Natalia Popovich

Głównym celem nauczania języka obcego jest komunikacja. Globalizacja sprawia, że komunikujemy się z wieloma osobami z różnych krajów w celach zawodowych lub osobistych. Jest to niemożliwe bez pewnego zbioru słownictwa, zwłaszcza na poziomie podstawowym, dlatego praca z leksyką jest priorytetem współczesnego nauczyciela. Tylko nieduża część słów zostanie przyswojona przez ucznia samodzielnie, większość trzeba wyćwiczyć podczas lekcji. Metodycy sugerują, by nie uczyć spisu wyrazów, ale tworzyć kontekst, wprowadzać wyrażenia, idiomy, związki frazeologiczne.

ComponentDisplayClosedMarkerComponent

Zapamiętywanie dużej liczby nowych słów to zawsze trudne zadanie: nasze życie jest dynamiczne, informacje dosłownie atakują nas ze wszystkich stron. Nierzadko trudno nam się skupić. Nowe fakty wypierają stare, które zapadają w pamięć bierną i znikają w ciągu kilku dni. Jak z tym pracować? Jedną ze skutecznych metod pracy ze słownictwem jest metoda asocjacyjna. Algorytm zapamiętywania oparty jest na współbrzmieniu słów języka obcego i ojczystego. Jednak nawet podobne słowa mogą nie być oczywiste, więc trzeba uczyć dostrzegania tego podobieństwa.  Na przykład słowo полотенце (ręcznik) pochodzi od полотно (płótno), носки (skarpetki) od носить, мороженое (lody) od мороз. Nowe informacje muszą zostać włączone do systemu wiedzy, który już posiadamy. Krytyczne myślenie to jedna z kompetencji, którą chcemy rozwijać u ucznia. 

 

Skojarzenia mogą być różne, ale warto zajrzeć do etymologii. Za przykład posłuży być może trudne słowo, używane jako powitanie: Здравствуй(те)! Jest długie, ma niewymawialną spółgłoskę w, cząstka те oznacza „do Pani/Pana/grupy”, zaś cały wyraz znaczy „życzę ci zdrowia”. Przestarzały czasownik здравствовать to „być zdrowym, dostatnim”. Słowo posiada rdzeń здрав, od którego tworzymy formy w różnych kontekstach. За здоровье – tak wznosimy toast. На здоровье jest synonimem пожалуйста, kiedy dziękujemy za posiłek. Будь здоров(а) mówi się, gdy ktoś kicha. Łańcuch słowotwórczy: здоро́вье – нездоро́вье (болезнь), (не)здоро́вый, здра́вствуй(те), на здоро́вье, за здоро́вье, будь здоро́в, здорове́нный (очень большой), нездоро́виться (болеть), здо́рово (супер) и здоро́во (полезно для здоровья).

[{"id":289,"parent_id":92,"content_type":"ComponentDisplayClosedMarkerComponent","ref_id":"63ff5321f247fe00199a913d","title":null,"content":null,"url":null,"json_content":null},{"id":290,"parent_id":92,"content_type":"ComponentDisplayParagraph","ref_id":"63ff5321f247fe00199a913e","title":null,"content":"

Zapami\u0119tywanie du\u017cej liczby nowych s\u0142ów to zawsze trudne zadanie: nasze \u017cycie jest dynamiczne, informacje dos\u0142ownie atakuj\u0105 nas ze wszystkich stron. Nierzadko trudno nam si\u0119 skupi\u0107. Nowe fakty wypieraj\u0105 stare, które zapadaj\u0105 w pami\u0119\u0107 biern\u0105 i znikaj\u0105 w ci\u0105gu kilku dni. Jak z tym pracowa\u0107? Jedn\u0105 ze skutecznych metod pracy ze s\u0142ownictwem jest metoda asocjacyjna. Algorytm zapami\u0119tywania oparty jest na wspó\u0142brzmieniu s\u0142ów j\u0119zyka obcego i ojczystego. Jednak nawet podobne s\u0142owa mog\u0105 nie by\u0107 oczywiste, wi\u0119c trzeba uczy\u0107 dostrzegania tego podobie\u0144stwa.  Na przyk\u0142ad s\u0142owo \u043f\u043e\u043b\u043e\u0442\u0435\u043d\u0446\u0435<\/i> (r\u0119cznik) pochodzi od \u043f\u043e\u043b\u043e\u0442\u043d\u043e<\/i> (p\u0142ótno), \u043d\u043e\u0441\u043a\u0438<\/i> (skarpetki) od \u043d\u043e\u0441\u0438\u0442\u044c<\/i>, \u043c\u043e\u0440\u043e\u0436\u0435\u043d\u043e\u0435<\/i> (lody) od \u043c\u043e\u0440\u043e\u0437<\/i>. Nowe informacje musz\u0105 zosta\u0107 w\u0142\u0105czone do systemu wiedzy, który ju\u017c posiadamy. Krytyczne my\u015blenie to jedna z kompetencji, któr\u0105 chcemy rozwija\u0107 u ucznia. <\/font><\/p>\n

 <\/p>\n

Skojarzenia mog\u0105 by\u0107 ró\u017cne, ale warto zajrze\u0107 do etymologii. Za przyk\u0142ad pos\u0142u\u017cy by\u0107 mo\u017ce trudne s\u0142owo, u\u017cywane jako powitanie: \u0417\u0434\u0440\u0430\u0432\u0441\u0442\u0432\u0443\u0439(\u0442\u0435)!<\/i> Jest d\u0142ugie, ma niewymawialn\u0105 spó\u0142g\u0142osk\u0119 w<\/i>, cz\u0105stka \u0442\u0435<\/i> oznacza „do Pani\/Pana\/grupy”, za\u015b ca\u0142y wyraz znaczy „\u017cycz\u0119 ci zdrowia”. Przestarza\u0142y czasownik \u0437\u0434\u0440\u0430\u0432\u0441\u0442\u0432\u043e\u0432\u0430\u0442\u044c<\/i> to „by\u0107 zdrowym, dostatnim”. S\u0142owo posiada rdze\u0144 \u0437\u0434\u0440\u0430\u0432<\/i>, od którego tworzymy formy w ró\u017cnych kontekstach. \u0417\u0430 \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0432\u044c\u0435<\/i> – tak wznosimy toast. \u041d\u0430 \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0432\u044c\u0435<\/i> jest synonimem \u043f\u043e\u0436\u0430\u043b\u0443\u0439\u0441\u0442\u0430<\/i>, kiedy dzi\u0119kujemy za posi\u0142ek. \u0411\u0443\u0434\u044c \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0432(\u0430)<\/i> mówi si\u0119, gdy kto\u015b kicha. \u0141a\u0144cuch s\u0142owotwórczy: \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0301\u0432\u044c\u0435 – \u043d\u0435\u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0301\u0432\u044c\u0435 (\u0431\u043e\u043b\u0435\u0437\u043d\u044c), (\u043d\u0435)\u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0301\u0432\u044b\u0439, \u0437\u0434\u0440\u0430\u0301\u0432\u0441\u0442\u0432\u0443\u0439(\u0442\u0435), \u043d\u0430 \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0301\u0432\u044c\u0435, \u0437\u0430 \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0301\u0432\u044c\u0435, \u0431\u0443\u0434\u044c \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0301\u0432, \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0432\u0435\u0301\u043d\u043d\u044b\u0439 (\u043e\u0447\u0435\u043d\u044c \u0431\u043e\u043b\u044c\u0448\u043e\u0439), \u043d\u0435\u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0301\u0432\u0438\u0442\u044c\u0441\u044f (\u0431\u043e\u043b\u0435\u0442\u044c), \u0437\u0434\u043e\u0301\u0440\u043e\u0432\u043e (\u0441\u0443\u043f\u0435\u0440) \u0438 \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0301\u0432\u043e (\u043f\u043e\u043b\u0435\u0437\u043d\u043e \u0434\u043b\u044f \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0432\u044c\u044f).<\/i><\/font><\/p>","url":null,"json_content":null},{"id":291,"parent_id":92,"content_type":"ComponentDisplayMultiHtmlComponent","ref_id":"6404fcfdf247fe00199a9569","title":null,"content":null,"url":null,"json_content":null},{"id":292,"parent_id":92,"content_type":"ComponentDisplayMultiHtmlComponent","ref_id":"6404fcfdf247fe00199a956a","title":null,"content":null,"url":null,"json_content":null},{"id":293,"parent_id":92,"content_type":"ComponentDisplayParagraph","ref_id":"63ff5adff247fe00199a9161","title":null,"content":"

Trudno\u015bci uczniom sprawiaj\u0105 tzw. fa\u0142szywi przyjaciele, dlatego  musimy wielokrotnie u\u017cywa\u0107 takich s\u0142ów w kontek\u015bcie.<\/font><\/p>\n

 <\/p>\n

Zadanie nr 4. Uzupe\u0142nij zdania wyrazami podanymi poni\u017cej we w\u0142a\u015bciwej formie.<\/font><\/p>\n

1. \u041c\u0438\u0448\u0430 \u043c\u043e\u0439 \u0441\u0442\u0430\u0440\u044b\u0439 _______, \u043c\u044b \u0432\u043c\u0435\u0441\u0442\u0435 \u0443\u0447\u0438\u043b\u0438\u0441\u044c \u0432 \u0448\u043a\u043e\u043b\u0435. \u0410 \u0442\u0435\u043f\u0435\u0440\u044c \u043e\u043d \u0440\u0430\u0431\u043e\u0442\u0430\u0435\u0442 \u0432 \u0442\u043e\u0439 \u0436\u0435 \u0444\u0438\u0440\u043c\u0435, \u0447\u0442\u043e \u0438 \u044f, \u043c\u044b ___________. (\u043a\u043e\u043b\u043b\u0435\u0433\u0430, \u0434\u0440\u0443\u0433) 2. \u041d\u0430 _________\u0441\u0442\u043e\u0438\u0442 \u0432\u0430\u0437\u0430 \u0441 \u0446\u0432\u0435\u0442\u0430\u043c\u0438, \u0430 \u043d\u0430 _______ \u0432\u0438\u0441\u0438\u0442 \u043c\u043e\u044f \u0441\u0443\u043c\u043a\u0430. (\u0441\u0442\u043e\u043b, \u0441\u0442\u0443\u043b). 3. \u041a\u0442\u043e \u043e\u043d \u043f\u043e __________? \u041e\u043d \u043c\u0430\u0441\u0442\u0435\u0440, \u0440\u0430\u0431\u043e\u0442\u0430\u0435\u0442 \u043d\u0430 _________ (\u0437\u0430\u0432\u043e\u0434, \u043f\u0440\u043e\u0444\u0435\u0441\u0441\u0438\u044f). 4. \u041d\u0430 \u043f\u043e\u043b\u0443 \u043b\u0435\u0436\u0438\u0442 __________, \u043d\u0430 \u043d\u0451\u043c \u0441\u043f\u0438\u0442 \u0441\u043e\u0431\u0430\u043a\u0430. \u0410 \u044f \u0441\u0438\u0436\u0443 \u043d\u0430 ________ \u0438 \u0441\u043c\u043e\u0442\u0440\u044e \u0441\u0435\u0440\u0438\u0430\u043b. (\u043a\u043e\u0432\u0451\u0440, \u0434\u0438\u0432\u0430\u043d)<\/font><\/p>\n

Odpowiedzi: 1.\u0434\u0440\u0443\u0433, \u043a\u043e\u043b\u043b\u0435\u0433\u0438; 2.\u0441\u0442\u043e\u043b\u0435, \u0441\u0442\u0443\u043b\u0435; 3.\u043f\u0440\u043e\u0444\u0435\u0441\u0441\u0438\u0438, \u0437\u0430\u0432\u043e\u0434\u0435; 4.\u043a\u043e\u0432\u0451\u0440, \u0434\u0438\u0432\u0430\u043d\u0435.<\/font><\/p>\n

 <\/p>\n

Praca z s\u0142ownictwem musi by\u0107 regularna. Metodycy zalecaj\u0105, aby wraca\u0107 do opracowanych s\u0142ów nawet 8–10 razy na lekcjach, w pracy domowej, w czytanych tekstach. Dobrym pocz\u0105tkiem zaj\u0119\u0107 s\u0105 rozgrzewki j\u0119zykowe i inscenizacje oraz dialogi bazuj\u0105ce na aktualnej leksyce. W klasie mo\u017cna powiesi\u0107 plakat z przyk\u0142adami cz\u0119sto u\u017cywanych form. Warto poleci\u0107 uczniom stworzenie s\u0142owniczków trudnych s\u0142ów i regularnie sprawdza\u0107 ich zawarto\u015b\u0107, robi\u0107 dyktanda, dodawa\u0107 nowe przyk\u0142ady.<\/font><\/p>","url":null,"json_content":null}]

[{"id":289,"parent_id":92,"content_type":"ComponentDisplayClosedMarkerComponent","ref_id":"63ff5321f247fe00199a913d","title":null,"content":null,"url":null,"json_content":null},{"id":290,"parent_id":92,"content_type":"ComponentDisplayParagraph","ref_id":"63ff5321f247fe00199a913e","title":null,"content":"

Zapami\u0119tywanie du\u017cej liczby nowych s\u0142ów to zawsze trudne zadanie: nasze \u017cycie jest dynamiczne, informacje dos\u0142ownie atakuj\u0105 nas ze wszystkich stron. Nierzadko trudno nam si\u0119 skupi\u0107. Nowe fakty wypieraj\u0105 stare, które zapadaj\u0105 w pami\u0119\u0107 biern\u0105 i znikaj\u0105 w ci\u0105gu kilku dni. Jak z tym pracowa\u0107? Jedn\u0105 ze skutecznych metod pracy ze s\u0142ownictwem jest metoda asocjacyjna. Algorytm zapami\u0119tywania oparty jest na wspó\u0142brzmieniu s\u0142ów j\u0119zyka obcego i ojczystego. Jednak nawet podobne s\u0142owa mog\u0105 nie by\u0107 oczywiste, wi\u0119c trzeba uczy\u0107 dostrzegania tego podobie\u0144stwa.  Na przyk\u0142ad s\u0142owo \u043f\u043e\u043b\u043e\u0442\u0435\u043d\u0446\u0435<\/i> (r\u0119cznik) pochodzi od \u043f\u043e\u043b\u043e\u0442\u043d\u043e<\/i> (p\u0142ótno), \u043d\u043e\u0441\u043a\u0438<\/i> (skarpetki) od \u043d\u043e\u0441\u0438\u0442\u044c<\/i>, \u043c\u043e\u0440\u043e\u0436\u0435\u043d\u043e\u0435<\/i> (lody) od \u043c\u043e\u0440\u043e\u0437<\/i>. Nowe informacje musz\u0105 zosta\u0107 w\u0142\u0105czone do systemu wiedzy, który ju\u017c posiadamy. Krytyczne my\u015blenie to jedna z kompetencji, któr\u0105 chcemy rozwija\u0107 u ucznia. <\/font><\/p>\n

 <\/p>\n

Skojarzenia mog\u0105 by\u0107 ró\u017cne, ale warto zajrze\u0107 do etymologii. Za przyk\u0142ad pos\u0142u\u017cy by\u0107 mo\u017ce trudne s\u0142owo, u\u017cywane jako powitanie: \u0417\u0434\u0440\u0430\u0432\u0441\u0442\u0432\u0443\u0439(\u0442\u0435)!<\/i> Jest d\u0142ugie, ma niewymawialn\u0105 spó\u0142g\u0142osk\u0119 w<\/i>, cz\u0105stka \u0442\u0435<\/i> oznacza „do Pani\/Pana\/grupy”, za\u015b ca\u0142y wyraz znaczy „\u017cycz\u0119 ci zdrowia”. Przestarza\u0142y czasownik \u0437\u0434\u0440\u0430\u0432\u0441\u0442\u0432\u043e\u0432\u0430\u0442\u044c<\/i> to „by\u0107 zdrowym, dostatnim”. S\u0142owo posiada rdze\u0144 \u0437\u0434\u0440\u0430\u0432<\/i>, od którego tworzymy formy w ró\u017cnych kontekstach. \u0417\u0430 \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0432\u044c\u0435<\/i> – tak wznosimy toast. \u041d\u0430 \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0432\u044c\u0435<\/i> jest synonimem \u043f\u043e\u0436\u0430\u043b\u0443\u0439\u0441\u0442\u0430<\/i>, kiedy dzi\u0119kujemy za posi\u0142ek. \u0411\u0443\u0434\u044c \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0432(\u0430)<\/i> mówi si\u0119, gdy kto\u015b kicha. \u0141a\u0144cuch s\u0142owotwórczy: \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0301\u0432\u044c\u0435 – \u043d\u0435\u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0301\u0432\u044c\u0435 (\u0431\u043e\u043b\u0435\u0437\u043d\u044c), (\u043d\u0435)\u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0301\u0432\u044b\u0439, \u0437\u0434\u0440\u0430\u0301\u0432\u0441\u0442\u0432\u0443\u0439(\u0442\u0435), \u043d\u0430 \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0301\u0432\u044c\u0435, \u0437\u0430 \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0301\u0432\u044c\u0435, \u0431\u0443\u0434\u044c \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0301\u0432, \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0432\u0435\u0301\u043d\u043d\u044b\u0439 (\u043e\u0447\u0435\u043d\u044c \u0431\u043e\u043b\u044c\u0448\u043e\u0439), \u043d\u0435\u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0301\u0432\u0438\u0442\u044c\u0441\u044f (\u0431\u043e\u043b\u0435\u0442\u044c), \u0437\u0434\u043e\u0301\u0440\u043e\u0432\u043e (\u0441\u0443\u043f\u0435\u0440) \u0438 \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0301\u0432\u043e (\u043f\u043e\u043b\u0435\u0437\u043d\u043e \u0434\u043b\u044f \u0437\u0434\u043e\u0440\u043e\u0432\u044c\u044f).<\/i><\/font><\/p>","url":null,"json_content":null},{"id":291,"parent_id":92,"content_type":"ComponentDisplayMultiHtmlComponent","ref_id":"6404fcfdf247fe00199a9569","title":null,"content":null,"url":null,"json_content":null},{"id":292,"parent_id":92,"content_type":"ComponentDisplayMultiHtmlComponent","ref_id":"6404fcfdf247fe00199a956a","title":null,"content":null,"url":null,"json_content":null},{"id":293,"parent_id":92,"content_type":"ComponentDisplayParagraph","ref_id":"63ff5adff247fe00199a9161","title":null,"content":"

Trudno\u015bci uczniom sprawiaj\u0105 tzw. fa\u0142szywi przyjaciele, dlatego  musimy wielokrotnie u\u017cywa\u0107 takich s\u0142ów w kontek\u015bcie.<\/font><\/p>\n

 <\/p>\n

Zadanie nr 4. Uzupe\u0142nij zdania wyrazami podanymi poni\u017cej we w\u0142a\u015bciwej formie.<\/font><\/p>\n

1. \u041c\u0438\u0448\u0430 \u043c\u043e\u0439 \u0441\u0442\u0430\u0440\u044b\u0439 _______, \u043c\u044b \u0432\u043c\u0435\u0441\u0442\u0435 \u0443\u0447\u0438\u043b\u0438\u0441\u044c \u0432 \u0448\u043a\u043e\u043b\u0435. \u0410 \u0442\u0435\u043f\u0435\u0440\u044c \u043e\u043d \u0440\u0430\u0431\u043e\u0442\u0430\u0435\u0442 \u0432 \u0442\u043e\u0439 \u0436\u0435 \u0444\u0438\u0440\u043c\u0435, \u0447\u0442\u043e \u0438 \u044f, \u043c\u044b ___________. (\u043a\u043e\u043b\u043b\u0435\u0433\u0430, \u0434\u0440\u0443\u0433) 2. \u041d\u0430 _________\u0441\u0442\u043e\u0438\u0442 \u0432\u0430\u0437\u0430 \u0441 \u0446\u0432\u0435\u0442\u0430\u043c\u0438, \u0430 \u043d\u0430 _______ \u0432\u0438\u0441\u0438\u0442 \u043c\u043e\u044f \u0441\u0443\u043c\u043a\u0430. (\u0441\u0442\u043e\u043b, \u0441\u0442\u0443\u043b). 3. \u041a\u0442\u043e \u043e\u043d \u043f\u043e __________? \u041e\u043d \u043c\u0430\u0441\u0442\u0435\u0440, \u0440\u0430\u0431\u043e\u0442\u0430\u0435\u0442 \u043d\u0430 _________ (\u0437\u0430\u0432\u043e\u0434, \u043f\u0440\u043e\u0444\u0435\u0441\u0441\u0438\u044f). 4. \u041d\u0430 \u043f\u043e\u043b\u0443 \u043b\u0435\u0436\u0438\u0442 __________, \u043d\u0430 \u043d\u0451\u043c \u0441\u043f\u0438\u0442 \u0441\u043e\u0431\u0430\u043a\u0430. \u0410 \u044f \u0441\u0438\u0436\u0443 \u043d\u0430 ________ \u0438 \u0441\u043c\u043e\u0442\u0440\u044e \u0441\u0435\u0440\u0438\u0430\u043b. (\u043a\u043e\u0432\u0451\u0440, \u0434\u0438\u0432\u0430\u043d)<\/font><\/p>\n

Odpowiedzi: 1.\u0434\u0440\u0443\u0433, \u043a\u043e\u043b\u043b\u0435\u0433\u0438; 2.\u0441\u0442\u043e\u043b\u0435, \u0441\u0442\u0443\u043b\u0435; 3.\u043f\u0440\u043e\u0444\u0435\u0441\u0441\u0438\u0438, \u0437\u0430\u0432\u043e\u0434\u0435; 4.\u043a\u043e\u0432\u0451\u0440, \u0434\u0438\u0432\u0430\u043d\u0435.<\/font><\/p>\n

 <\/p>\n

Praca z s\u0142ownictwem musi by\u0107 regularna. Metodycy zalecaj\u0105, aby wraca\u0107 do opracowanych s\u0142ów nawet 8–10 razy na lekcjach, w pracy domowej, w czytanych tekstach. Dobrym pocz\u0105tkiem zaj\u0119\u0107 s\u0105 rozgrzewki j\u0119zykowe i inscenizacje oraz dialogi bazuj\u0105ce na aktualnej leksyce. W klasie mo\u017cna powiesi\u0107 plakat z przyk\u0142adami cz\u0119sto u\u017cywanych form. Warto poleci\u0107 uczniom stworzenie s\u0142owniczków trudnych s\u0142ów i regularnie sprawdza\u0107 ich zawarto\u015b\u0107, robi\u0107 dyktanda, dodawa\u0107 nowe przyk\u0142ady.<\/font><\/p>","url":null,"json_content":null}]

Trudności uczniom sprawiają tzw. fałszywi przyjaciele, dlatego  musimy wielokrotnie używać takich słów w kontekście.

 

Zadanie nr 4. Uzupełnij zdania wyrazami podanymi poniżej we właściwej formie.

1. Миша мой старый _______, мы вместе учились в школе. А теперь он работает в той же фирме, что и я, мы ___________. (коллега, друг) 2. На _________стоит ваза с цветами, а на _______ висит моя сумка. (стол, стул). 3. Кто он по __________? Он мастер, работает на _________ (завод, профессия). 4. На полу лежит __________, на нём спит собака. А я сижу на ________ и смотрю сериал. (ковёр, диван)

Odpowiedzi: 1.друг, коллеги; 2.столе, стуле; 3.профессии, заводе; 4.ковёр, диване.

 

Praca z słownictwem musi być regularna. Metodycy zalecają, aby wracać do opracowanych słów nawet 8–10 razy na lekcjach, w pracy domowej, w czytanych tekstach. Dobrym początkiem zajęć są rozgrzewki językowe i inscenizacje oraz dialogi bazujące na aktualnej leksyce. W klasie można powiesić plakat z przykładami często używanych form. Warto polecić uczniom stworzenie słowniczków trudnych słów i regularnie sprawdzać ich zawartość, robić dyktanda, dodawać nowe przykłady.