Jak czytamy na stronie rządowej, treści nauczania z przedmiotów zostaną ograniczone o około 20 %. Głównie te, które są niemożliwe lub bardzo trudne do zrealizowania w praktyce szkolnej.
W jakim celu MEN wprowadza zmiany i co obecnie wiemy?
Zmiany obejmą podstawy programowe dla II i III etapu edukacyjnego (czyli klas 4-8 oraz szkół ponadpodstawowych), pozostawiając cykl I (klasy 1-3) bez zmian. Treści nauczania z poszczególnych przedmiotów zostaną zredukowane o około 20%.
Proponowane ograniczenia mają na celu umożliwienie nauczycielom i uczniom spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację wciąż obowiązujących zagadnień z podstawy programowej, dzięki uzyskaniu dodatkowej rezerwy czasowej.
Zmiany nie będą obejmować przesunięć treści nauczania między klasami lub etapami edukacyjnymi. W przypadku szkół ponadpodstawowych możliwe będą przesunięcia treści między podstawowym a rozszerzonym zakresem kształcenia.
Wymagania na egzaminie ósmoklasisty oraz egzaminie maturalnym w roku 2025 i kolejnych latach zostaną dostosowane do zmienionych podstaw programowych.
Zmiany te nie spowodują konieczności wymiany podręczników na rok szkolny 2024/2025 i w następnych latach.
Wdrażanie kompleksowej reformy podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego jest zaplanowane na 2026 r. dla szkoły podstawowej i na 2028 rok w szkole ponadpodstawowej.
Wicej informacji znajdziesz na stronie Rządu.