Praca z językiem obcym to przestrzeń do działań twórczych. Niech zatem Twoi uczniowie nie tylko odtwarzają treści językowe z podręcznika, ale je przetwarzają w zgodzie ze swoimi potrzebami. Niech budują własne wypowiedzi wykorzystując już poznane środki językowe odnosząc się do swoich doświadczeń, przeżyć, myśli, jak i marzeń. Niech język obcy będzie dla nich obszarem ekspresji, dzięki której stawać się będzie im coraz bliższy.
Akceptuj przy tym nieszablonowe pomysły Twoich uczniów. Zachęcaj ich i wdrażaj do pracy projektowej. Niech tworzą w języku obcym własne ćwiczenia leksykalne i gramatyczne, kreują dialogi, odgrywają role, piszą scenariusze i nagrywają filmy video używając smartfonu, realizując tutaj np. minireportaże. Inspiracją może być niemal każdy moment z codziennego życia, w którym uczestniczą uczniowie. Pozwól im też czerpać impulsy z tak bliskiego im internetu.
ComponentDisplayClosedMarkerComponent
Nie ustawaj w rozwijaniu umiejętności realnej komunikacji!
Komunikacja to główny filar relacji społecznych. Te zaś możliwe są w języku i poprzez język. Maksymalizuj zatem czas przeznaczony na realne komunikowanie się uczniów, niech od razu stosują nowopoznane środki językowe, tworząc wypowiedzi pisemne i ustne. Niech będą one krótkie, lecz niech będzie ich jak najwięcej. Nie oczekuj idealnych wypowiedzi, ale doceniaj to, że uczniowie chcą ich udzielać. Traktuj to jako ich trening językowy, dzięki któremu Twoi uczniowie ćwiczą język obcy. Pamiętaj też, iż życzliwa atmosfera na lekcji będzie sprzyjać otwieraniu się Twoich uczniów na komunikację. Nie wytykaj błędów a koryguj je w sposób pozytywny, zapisując na tablicy poprawne formy leksykalno-gramatyczne, kiedy podsumowujesz wypowiedzi uczniów. Błędy są oznaką zachodzącego rozwoju a przecież o niego chodzi w pracy nad językiem.
Dbaj o kooperację Twoich uczniów między sobą!
Nauka jakiegokolwiek języka obcego, której celem ma być sprawna komunikacja, nie jest możliwa bez rzeczywistego kontaktu z innymi jego użytkownikami. Stąd też inicjuj sytuacje komunikacyjne, w których centrum znajdować się będą interakcje między uczniami. Niech realizują zatem różne formy projektów od tych mikro jak np. opracowanie leksyki do wideoklipu do tych makro jak przygotowanie prezentacji z tematu realioznawczego. Atutem projektów jest to, iż angażują one uczniów intelektualnie i emocjonalnie. Wyzwalają w nich talenty twórcze oraz uczą współdziałania w grupie, jak i brania odpowiedzialność za własne działania. Pamiętaj, że kiedy Twoi uczniowie wspólnie realizują zadania językowe, to nie tylko rozwijają umiejętności społeczne, lecz również uczą się od siebie nawzajem. Wspólne, zorientowane na cel rozwiązywanie zadań oznacza intensywniejszą i efektywniejszą pracę z językiem.
Inicjuj procesy krytycznego myślenia!
Podstawą krytycznego myślenia jest refleksja. To dzięki niej możliwy jest rozwój, także w obszarze nauki języka obcego. Kształtuj zatem w Twoich uczniach postawę refleksyjnego obserwatora, który analitycznie podchodzi do świata, jak i samego siebie. Planuj swoją pracę dydaktyczną tak, by Twoi uczniowie jak najczęściej mogli pełnić rolę badaczy i odkrywców zjawisk językowych. Wspieraj ich samodzielne myślenie i pobudzaj dociekliwość. Niech uczą się poszukiwać znaczeń nowych słów, stawiać hipotezy podczas interpretacji czytanych tekstów. Niech próbują wyciągać wnioski co do funkcjonowania fraz i całych struktur leksykalnych, tworzyć definicje reguł gramatycznych. Pomoże to im lepiej zapamiętywać zasady poznawanego przez nich języka. Niech Twoi uczniowie stają się coraz bardziej świadomymi użytkownikami języka, ucząc się zarazem samodzielnej pracy nad nim, także dzięki Twojemu wsparciu. Zachęcaj ich do dokonywania samooceny swoich postępów językowych – do określania mocnych i słabych stron w rozwoju własnej kompetencji komunikacyjnej. Nauka języka to niemal niekończący się proces, szkoła go wspiera, lecz na niej się on nie kończy.
Autor: dr Sebastian Mrożek – germanista, trener języka niemieckiego, edukator i ekspert PWN. W pracy dydaktycznej jest zwolennikiem podejścia aktywizującego uczniów do pracy z językiem. Stale poszukuje nowych inspiracji glottodydaktycznych, ostatnio w obszarze neuronauk. Członek Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego (PTN)
Nasza rekomendacja to Klasse! Super! Toll!
Podręcznik dla uczniów rozpoczynających naukę języka niemieckiego w klasach VII-VIII. Wybór Klasse! Super! Toll! umożliwia idealną pracę dydaktyczną, w której optymalnie zrealizujesz nauczanie języka oparciu o kluczowe kompetencje XXI wieku.
Poznaj Klasse! Super! Toll!